Artikels

Alleen open access artikelen tonen

Cour de justice de l'Union européenne, 17/10/2024, C-76/22, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 138-147

·

1) L'article 25, 1., de la directive n° 2014/17/UE du Parlement européen et du Conseil du 4 février 2014 sur les contrats de crédit aux consommateurs relatifs aux biens immobiliers à usage résidentiel et modifiant les directives n° 2008/48/CE et n° 2013/36/UE et le règlement (UE) n° 1093/2010 doit être interprété en ce sens que, en …

Lees de bijdrage

Examen du droit du consommateur à la réduction du coût total du crédit en cas de remboursement anticipé d’un crédit, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 147-159

· Prescillia Algrain

consommateur - crédit - directive - remboursement - durée - prêteur - réduction - remboursement anticipé - contrat de crédit - durée du contrat - coût - crédit hypothécaire - méthode - information - réduction du coût total du crédit - réduction du coût - crédit à la consommation - méthode de calcul - membre - droit à la...

Lees de bijdrage

Marktenhof Brussel, 06/09/2024, 2024/AR/412, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 168-175

· Prescillia Algrain

De regels met betrekking tot het verjaringstuitende effect van een dagvaarding, zoals ontwikkeld in de rechtspraak van het Hof van Cassatie, kunnen per analogie worden toegepast op de vervaltermijn zoals bepaald in artikel 41, § 2 van de Overnamewet. Een dagvaarding stuit de verjaring van de vordering die zij inleidt en van de vorderingen die …

Lees de bijdrage

Interruption de la prescription et demandes virtuellement comprises dans la demande originaire, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 176-183

· Antoine Gillet

prescription - effet interruptif - citation - demande originaire - délai - objet de la demande - interruption - marchandise - indemnité - acte introductif - effet interruptif de prescription - fondement - délais préfix - acte introductif d instance - droit civil - droit civil belge - offre - introduction - critère - dommage - déchéance -...

Lees de bijdrage

Rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen afd. Gent, 29/04/2024, 23/1150/A, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 51-53

· Antoine Gillet

Het klikken op een betaallink getuigt niet ipso facto van een grove nalatigheid. Het is aan de betalingsdienstaanbieder om te bewijzen dat de betaler per SMS een activatiecode heeft ontvangen.

Lees de bijdrage

Ondernemingsrechtbank Antwerpen, 06/11/2023, A/22/04875, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 54-61

· Antoine Gillet

Specifiek wat het al dan niet toegestane karakter van een betalingstransactie betreft, wordt de bewijslast in handen van de betalingsdienstaanbieder gelegd. Uit een aantal vaststaande feiten leidt de rechtbank het vermoeden af dat de betaler de opdracht zelf heeft geïnitieerd en heeft geauthenticeerd via zijn computer, kaartlezer en bankkaart …

Lees de bijdrage

Ondernemingsrechtbank Antwerpen, 08/01/2024, A/23/04342, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 62-66

· Antoine Gillet

Artikel VII.43 WER voorziet in een voorlopige en onmiddellijke terugbetalingsverplichting ten laste van de betalingsdienstaanbieder in het geval van een niet- toegestane betalingstransactie. Van deze verplichting kan niet worden afgeweken ten aanzien van niet-consumenten. Deze verplichting geldt ook bij niet-toegestane betalingstransacties met …

Lees de bijdrage

Ondernemingsrechtbank Antwerpen, 08/04/2024, A/21/03121, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 67-75

· Antoine Gillet

Indien de betalingsdienstgebruiker geen consument is, kan worden afgeweken van de aansprakelijkheidsverdeling uit artikel VII.44 WER. De aansprakelijkheid moet dan op basis van het gemeen recht verdeeld worden. Anno 2021 voldeed een betalingsdienstaanbieder aan zijn verplichting om te allen tijde passende middelen ter beschikking te stellen die …

Lees de bijdrage

Ondernemingsrechtbank Antwerpen, 03/06/2024, A/23/04065, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 76-83

· Antoine Gillet

Voor de kennisgeving conform artikel VII.38 §1, 2° WER volstaat het voor de betalingsdienstgebruiker om telefonisch contact op te nemen met de bank zelf (via het bankkantoor, via de klantendienst of bevoegde fraudedienst). In geen geval wordt van de klant nog verwacht om Cardstop te contacteren als de bank reeds werd ingelicht …

Lees de bijdrage

Betaalfraude: a never ending story?, R.D.C.-T.B.H., 2025/1, p. 83-106

· Reinhard Steennot

betaler - betalingstransacties - grove nalatigheid - transactie - fraude - aansprakelijkheid - fraudeur - kennisgeving - instemming - slachtoffer - phishing - nummer - voorstel - consument - code - voorlopige terugbetalingsverplichting - tijd - bewijslast - richtlijn - diefstal - verlies - betalers - infra - bank - verplichting - rekeningnummer...

Lees de bijdrage