Articles

Afficher uniquement les articles en libre accès

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 23/01/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 609-613

·

Een professionele afzender (een wegvervoerder die een deel van het traject over zee laat verlopen), die vaak samenwerkt met een zeevervoerder, moet weten dat cognossementen en zeevrachtbrieven algemene voorwaarden bevatten en is gebonden door het bevoegdheidsbeding in het cognossement, dat hem door een automatisch e-mailbericht werd toegestuurd.

Lire l’article

Hof van beroep Brussel, 25/01/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 614-621

·

De indirecte vertegenwoordiging opgelegd aan de douaneagent door het toenmalig artikel 127 AWDA miskent artikel 5, 2. Communautair Douanewetboek dat hem de keuze geeft tussen de directe en de indirecte vertegenwoordiging. Dit maakt een fout uit van de Belgische Staat die een schade uitlokt, met name de solidaire gehoudenheid van de …

Lire l’article

La représentation en douane par les agents en douane et le droit européen, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 621

· Jacques Libouton

agent en douane - droit européen - représentation indirecte - accise - autre cause - douane - dommage - première instance - première instance néerlandophone - obligation solidaire - loi générale - ancien article - loi générale sur les douanes - suppression - transport - même analyse - droits de douane - professeur émérite -...

Lire l’article

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 30/01/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 622-630

· Jacques Libouton

Uit het dossier blijkt dat een partij, die in de subrogatieakte genoemd wordt, opgetreden is als verzekeringsagent. Een verzekeringsagent verbindt zich niet in eigen naam, maar in naam van zijn principalen. Het zijn derhalve wel degelijk de verzekeraars die gesubrogeerd zijn, en niet de verzekeringsagent …

Lire l’article

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 30/01/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 631-634

· Jacques Libouton

Een binnenschip zou motorschade opgelopen hebben doordat een vreemd voorwerp de schroef geraakt zou hebben in het Vlaamse deel van het Albertkanaal. De schade werd echter pas 20 kilometer verder vastgesteld, in het Waalse deel van het kanaal, en er werd pas 2 dagen later aangifte gedaan …

Lire l’article

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 20/02/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 635-639

· Jacques Libouton

Op 15 januari 2010 nam binnenvaartrederij Ringoot het mts Rosette in tijdbevrachting van Benjamins, de toenmalige exploitant van dit schip. In september 2010 deelde Benjamins mee dat hij de exploitatie van het schip zou overdragen aan Van De Guchte, die de reizen waartoe Ringoot opdracht gaf verder zou uitvoeren …

Lire l’article

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 20/02/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 640-646

· Jacques Libouton

Op 15 januari 2010 nam binnenvaartrederij Ringoot het mts Rosette in tijdbevrachting van Benjamins, de toenmalige exploitant van dit schip. In september 2010 deelde Benjamins mee dat hij de exploitatie van het schip zou overdragen aan Van De Guchte, die de reizen waartoe Ringoot opdracht gaf verder zou uitvoeren …

Lire l’article

Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 06/03/2017, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 647-653

· Jacques Libouton

Brand is een ontheffingsgrond voor de zeevervoerder (art. 91, § 4, 2°, b) Zeewet). Om deze ontheffingsgrond in te roepen dient de zeevervoerder enkel aan te tonen dat er brand heeft gewoed aan boord van het zeeschip. Het is niet vereist dat hij de oorzaak van de brand kan aantonen …

Lire l’article

Tribunal de première instance Bruxelles, 17/11/2016, R.D.C.-T.B.H., 2017/6, p. 654-658

· Jacques Libouton

S'il est vrai que le transporteur aérien est, en principe, tenu de verser une indemnité aux passagers dont le vol est annulé, il peut néanmoins échapper à cette obligation à condition de rapporter la preuve de circonstances extraordinaires à l'origine de l'annulation. De mauvaises conditions atmosphériques, même si elles n'entraînent …

Lire l’article